Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Άρθρο του Προέδρου της Ε.ΛΙ.ΜΕ. κ. Άγγελου Καρακώστα στην ειδική έκδοση για τα ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑ “ΝΑΥΤΙΛΙΑ 2022” της εφημερίδας ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ με τίτλο “Κρίκος ανάπτυξης & μεγέθυνσης των λιμένων”

 

Άγγελος Καρακώστας, Πρόεδρος της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος.

Στο νέο, δυναμικά αναπτυσσόμενο τοπίο που δημιουργείται στη χώρα μας, ο ρόλος της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος είναι σημαντικότερος από ποτέ με την ενίσχυση των ήδη υφιστάμενων ισχυρών δεσμών μεταξύ των Οργανισμών.

Η Ένωση Λιμένων Ελλάδος αποτελεί τον ενεργό συνδετικό κρίκο των 13 Οργανισμών Λιμένων της χώρας και των 10 σημαντικότερων σε δραστηριότητα Λιμενικών Ταμείων. Τα τελευταία χρόνια, δύο από τους Οργανισμούς Λιμένος έχουν περάσει υπό τον έλεγχο διεθνών επενδυτών και επενδυτικών σχημάτων, ο Πειραιάς και η Θεσσαλονίκη, με εταιρείες που είναι παράλληλα εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αθηνών, ενώ τέσσερις Οργανισμοί Λιμένος, στην Αλεξανδρούπολη, στην Καβάλα, στην Ηγουμενίτσα και στο Ηράκλειο, προχωρούν στον δρόμο της αξιοποίησης, μέσω της διαδικασίας του ΤΑΙΠΕΔ, είτε με διάθεση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών είτε με υποπαραχώρηση δραστηριοτήτων.

Την ίδια ώρα, η Ένωση επεκτείνεται με την ένταξη του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Ίου, που αντιπροσωπεύει τόσο την ίδια την Ίο όσο και την Ανάφη, τη Φολέγανδρο και τη Σίκινο, καθώς και άλλων Λιμενικών Ταμείων που έχουν εκδηλώσει ζωηρό ενδιαφέρον. Η Ένωση Λιμένων Ελλάδος συμμετέχει σε όλα τα σημαντικά εσωτερικά και διεθνή γεγονότα και εκθέσεις, προωθώντας αποτελεσματικά, με στοιχεία και επιχειρήματα, τις απόψεις και τις θέσεις των μελών της. Αποτελεί τον κύριο σύμβουλο της Πολιτείας σε θέματα ανάπτυξης λιμενικής πολιτικής. Συμμετέχει στις κοινοβουλευτικές διαβουλεύσεις σε όλα τα ζητήματα λιμένων με προτάσεις και εμπεριστατωμένες εισηγήσεις. Εκπροσωπεί τη χώρα στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO), όπου έχει πρωταγωνιστικό ρόλο. Οι μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε αφορούν βέβαια τον πόλεμο στην Ουκρανία και τις επιπτώσεις του, με τη διαχείριση της κρίσης να αγγίζει αναπόφευκτα και τα ελληνικά λιμάνια, αλλά και την οριστικοποίηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων της πανδημίας για τη φετινή χρονιά. Συνεργαζόμαστε στενά με το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και άλλα συναρμόδια υπουργεία και φορείς για τα δύο αυτά ιδιαίτερα σοβαρά ζητήματα. Εκτός όμως από τις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει συνολικά η χώρα μας, τον πόλεμο στην Ουκρανία και την πανδημία, τα ελληνικά λιμάνια βρίσκονται σε τροχιά δυναμικού μετασχηματισμού για να αντιμετωπίσουν τρεις ακόμη πολύ σημαντικές προκλήσεις: πρώτον, την πράσινη μετάβαση με τη χρήση ανανεώσιμων και άλλων «καθαρών» πηγών ενέργειας, δεύτερον, την προώθηση και ολοκλήρωση της ψηφιακής μετάβασης, και, τρίτον, την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των λιμενικών υποδομών και των παρεχόμενων υπηρεσιών λιμένων. Ιδιαίτερα στον τομέα της πράσινης μετάβασης, υφίστανται σημαντικές νομοθετικές πρωτοβουλίες τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο με εξαιρετικά φιλόδοξους στόχους.

Η Ένωση Λιμένων Ελλάδος και τα μέλη της συμμετέχουν ενεργά στη διαβούλευση για την υιοθέτηση νέου Κανονισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Fit for 55», δηλαδή τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά 55% έως το 2030. Ένας νέος Κανονισμός διαμορφώνεται, που με βάση τον σχεδιασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα ψηφιστεί εντός του 2022. Το τρέχον σχέδιο Κανονισμού προβλέπει, μεταξύ άλλων, την παροχή ηλεκτροδότησης στο 90% των πλοίων άνω των 5.000 τόνων από το κάθε λιμάνι, μετά από παραμονή δύο ωρών στις εγκαταστάσεις του, με καταληκτική ημερομηνία εφαρμογής το 2030, αν και υπάρχουν φωνές που ζητούν την εφαρμογή του νωρίτερα και για μικρότερα πλοία.

Επίσης, την κατασκευή εγκαταστάσεων τροφοδοσίας με καύσιμα LNG έως το 2025 για την εξυπηρέτηση και πλοίων διπλού καυσίμου και, στο γενικότερο πλαίσιο αυτό, τις εγκαταστάσεις από πλωτές πλατφόρμες FSRU και άλλα συνδεόμενα έργα. Όπως όλοι καταλαβαίνουμε, το επίπεδο των απαιτούμενων επενδύσεων είναι ιδιαίτερα σημαντικό, ώστε κατ’ αρχήν να υπάρχει η δυνατότητα παροχής ισχύος αυτής της μεγάλης ποσότητας ρεύματος στα λιμάνια τόσο στη μεταφορά του ρεύματος έως τις λιμενικές εγκαταστάσεις όσο και στις ίδιες τις λιμενικές υποδομές. Ενδεικτικά στο λιμάνι του Πειραιά, το μεγαλύτερο της χώρας, η παροχή ρεύματος αφορά ταυτόχρονα, μεταξύ άλλων, την παρουσία 11 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, 8 κρουαζιερόπλοιων, 24 επιβατηγών πλοίων. Ανάλογες ανάγκες έχουν η Θεσσαλονίκη, η Πάτρα, το Ηράκλειο και άλλα λιμάνια εντός του αστικού ιστού. Οι εν λόγω αναγκαίες επενδύσεις θα απαιτήσουν σημαντική κρατική ενίσχυση στον τομέα των δικτύων και σημαντικές επενδύσεις που θα αυξήσουν το κόστος παροχής λιμενικών υπηρεσιών. Και παράλληλα σε όλα τα λιμάνια της Ένωσης δρομολογούνται επενδύσεις στον τομέα της ψηφιακής μετάβασης και της συνεχούς αναβάθμισης των υποδομών.

Τέλος, τα μηνύματα που λαμβάνουμε στον τομέα της κρουαζιέρας για το 2022 είναι ιδιαίτερα αισιόδοξα και επιβεβαιώνονται με την κίνηση τους τέσσερις πρώτους μήνες του έτους. Με βάση τα στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος, οι κρατήσεις εμφανίζουν αύξηση της τάξης του 25% συνολικά για τα ελληνικά λιμάνια, με έμφαση στον τομέα του homeporting, της κορυφαίας πηγής ανάπτυξης για την ελληνική κρουαζιέρα και τον τουρισμό. Τα ελληνικά λιμάνια εργάζονται με σχέδιο, στρατηγική και παρουσιάζουν απτά αποτελέσματα για την ελληνική οικονομία, την ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας

Πηγή: Κρίκος Ανάπτυξης & Μεγέθυνσης των Λιμένων