Η ESPO ανακοινώνει το ακόλουθο έγγραφο θέσεων σχετικά με τις εγκαταστάσεις υποδοχής λιμένων για απόβλητα πλοίων.
Για τους ευρωπαϊκούς λιμένες, τα απόβλητα πλοίων αποτελούν μία από τις κύριες περιβαλλοντικές προτεραιότητες, όπως αναφέρεται στην έκθεση ESPO 2017 για τη βιωσιμότητα.
Στο έγγραφο σχετικά με την αναθεώρηση της οδηγίας για τις λιμενικές εγκαταστάσεις, η ESPO επικροτεί την πρόταση της Επιτροπής και τον στόχο της να στηριχθεί η ουσιαστική πρόοδος που επιτεύχθηκε στο πλαίσιο της ισχύουσας οδηγίας. Η ισχύουσα οδηγία 2000/59 συνέβαλε στη σημαντική μείωση των απορρίψεων αποβλήτων στη θάλασσα. Το ελάχιστο σταθερό τέλος, το οποίο πρέπει να καταβάλλεται από όλα τα πλοία που καταπλέουν σε λιμένες της ΕΕ, ανεξάρτητα από το αν χρησιμοποιούν τις εγκαταστάσεις αποβλήτων ή τις ποσότητες που παραδίδουν, έχει θεσμοθετηθεί. Ως αποτέλεσμα αυτού, μόνο 2,5% των ελαιωδών αποβλήτων δεν παραδίδονται σε εγκαταστάσεις αποβλήτων σε λιμένες.
Οι ευρωπαϊκοί λιμένες υποστηρίζουν ιδιαίτερα, τους στόχους της πρότασης για αύξηση της αποτελεσματικότητας και μείωση του διοικητικού φόρτου. Ωστόσο, η νέα οδηγία θα πρέπει να διασφαλίζει ότι ενθαρρύνει ένα αποτελεσματικό και υπεύθυνο καθεστώς διαχείρισης αποβλήτων πλοίων, σύμφωνα με την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει».
“Τα ευρωπαϊκά λιμάνια αναγνωρίζουν, ότι η παροχή των σωστών κινήτρων είναι απαραίτητη και οι λιμενικές αρχές είναι ασφαλώς πρόθυμες να συμβάλουν. Εντούτοις, η θέσπιση ενός συστήματος τελών βάσει του οποίου τα πλοία θα μπορούσαν να παραδώσουν παράλογα ποσά απορριμμάτων, περιλαμβανομένων των επικίνδυνων αποβλήτων για πάγιο τέλος 100%, θα αποτελούσε σοβαρή και απαράδεκτη απόκλιση από την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει». Κινδυνεύει να αποθαρρύνει την αντιμετώπιση των αποβλήτων στην πηγή, μειώνοντας τον όγκο των αποβλήτων επί του πλοίου, ο οποίος αποτέλεσε τον ακρογωνιαίο λίθο της πολιτικής της ΕΕ για τα απόβλητα”, λέει η Γενική Γραμματέας της ESPO, Isabelle Ryckbost.
Ως εκ τούτου, η ESPO προτείνει να καθοριστεί όριο για τα απόβλητα που καλύπτονται από το πάγιο τέλος 100%. Το σταθερό (κατ΄αποκοπή) τέλος θα πρέπει να καλύπτει τις κανονικές ποσότητες αποβλήτων που παραδίδονται από συγκεκριμένο τύπο και μέγεθος πλοίου. Θα πρέπει να επιτρέπεται στους λιμένες να χρεώνουν πάνω από αυτό εάν παραδίδονται παράλογες ποσότητες. Επιπλέον, τα επικίνδυνα απόβλητα, τα οποία συνήθως χρειάζονται ειδική και δαπανηρή επεξεργασία, δεν πρέπει να καλύπτονται από το 100% έμμεσο τέλος.
Επιπλέον, οι ευρωπαϊκοί λιμένες θεωρούν ότι είναι ευπρόσδεκτες όλες οι διατάξεις που οδηγούν στην καλύτερη επιβολή της υποχρέωσης των πλοίων να παραδίδουν απόβλητα στην ξηρά. Η ευθυγράμμιση συγκεκριμένων στοιχείων της οδηγίας με τη διεθνή σύμβαση για την πρόληψη της ρύπανσης από τα πλοία (MARPOL) υποστηρίζεται από την ESPO. Οι ευρωπαϊκοί λιμένες χαιρετίζουν επίσης το γεγονός ότι οι νέες κατηγορίες αποβλήτων, όπως τα απορρίμματα απορριμμάτων, αντιμετωπίστηκαν από τη νέα πρόταση.
Η πρόταση συζητείται αυτή τη στιγμή στο Συμβούλιο και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Η ESPO προσβλέπει σε συνεργασία με τους εισηγητές του Κοινοβουλίου και τους σκιώδεις εισηγητές, τη βουλγαρική προεδρία, το Συμβούλιο και την Επιτροπή με σκοπό την επίτευξη ενός νέου και αποτελεσματικού νομοθετικού πλαισίου που θα μειώσει περαιτέρω τα απορρίμματα πλοίων που εκφορτώνονται στη θάλασσα και θα αυξήσει τις ποσότητες αποβλήτων που παραδίδονται στους λιμένες.