Οργανισμός Λιμένος Πατρών (Ο.Λ.ΠΑ.)
Το λιμάνι της Πάτρας από τον 11ο π.χ. αιώνα έχει συνδεθεί με την ιστορική ανάπτυξη της Πάτρας και της ευρύτερης περιφέρειας. Από το έτος 1872 που δημιουργήθηκαν σοβαρές υποδομές στο νέο λιμάνι, άρχισε να συνδέεται με αυτό η οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της περιοχής. Η Πάτρα ως εμπορικό και βιομηχανικό κέντρο, συνέτεινε οικονομικά στην ολοκλήρωση της «Μεγάλης Ιδέας» για την Ελλάδα του Ελευθέριου Βενιζέλου.
Μετά τις επιπτώσεις της αποβιομηχάνισης πρέπει να αναζητηθούν νέοι ρυθμοί ανάπτυξης για την περιοχή ώστε να μετεξελιχθεί από την πόλη με τα πολλά «φουγάρα και τις σειρήνες» της δεκαετίας του ’60 στην πόλη της «τεχνολογίας και των καινοτόμων υπηρεσιών» της δεκαετίας του 2020. Τα λόγια του Αβραάμ Λίνκολν «πρέπει να σχεδιάζουμε για το μέλλον, διότι οι άνθρωποι που μένουν κολλημένοι στο παρόν θα παραμείνουν στο παρελθόν» είναι πάντα επίκαιρα και ιδιαίτερα σε εποχές έντονης ανταγωνιστικότητας των οικονομικών δραστηριοτήτων.
Η αποστολή και το όραμα του Ο.Λ.ΠΑ. Α.Ε.
Η αποστολή και το όραμα του Ο.Λ.ΠΑ. Α.Ε. στα πλαίσια της νέας ευρωπαϊκής λιμενικής πολιτικής και του αυξημένου γεω-στρατηγικού ρόλου του λιμένα στη θαλάσσια αρτηρία της Νότιο-Ανατολικής Ευρώπης είναι η «Ανάπτυξη του Λιμένα ως κύριας Δυτικής Πύλης της Ελλάδας προς την Ιταλία και την Ε.Ε.»
Διοίκηση Οργανισμού Λιμένος Πατρών
- Ερασμία Κάνιστρα του Ιωάννη, Πρόεδρος Διοικητικού Συμβουλίου, Μη Εκτελεστικό Μέλος.
- Παναγιώτης Αναστασόπουλος, του Γεωργίου, Διευθύνων Σύμβουλος, Εκτελεστικό Μέλος.
- Άννα - Μαρία Καλλιανού του Δημητρίου, Μη Εκτελεστικό Μέλος.
- Παναγιώτα Καραμεσίνη του Περικλή, Εκπρόσωπος του Συλλόγου Υπαλλήλων Ο.Λ.ΠΑ. Α.Ε., Μη Εκτελεστικό Μέλος.
- Σταύρος Κάτσενος του Ιωάννη, Εκπρόσωπος του Επιμελητηρίου Αχαϊας, Μη Εκτελεστικό Μέλος.
- Δημήτριος Μπάρος του Κωνσταντίνου, Μη Εκτελεστικό Μέλος.
- Χρήστος Παπασημακόπουλος του Περικλή, Μη Εκτελεστικό Μέλος.
- Σπυρίδων Πολίτης του Παναγιώτη, Μη Εκτελεστικό Μέλος.
- Γεώργιος Ρόδης του Κωνσταντίνου, Μη Εκτελεστικό Μέλος.
- Κωνσταντίνος Στάμος του Παναγιώτη, Εκπρόσωπος της Ομοσπονδίας Φορτοεκφορτωτών Ελλάδος, Μη Εκτελεστικό Μέλος.
- Γεώργιος Τσίρης του Κωνσταντίνου, Μη Εκτελεστικό Μέλος.
Οι Στρατηγικοί Στόχοι για τα επόμενα χρόνια είναι:
- Η διατήρηση και ενδυνάμωση του ρόλου του Ο.Λ.ΠΑ. και η ανάπτυξη του λιμένα ως κύριας επιβατικής και εμπορικής πύλης της Ελλάδας προς την Ιταλία και την Ευρωπαϊκή Ένωση.
- Η βελτίωση των υποδομών και της ανταγωνιστικότητας ώστε να εισέλθει σε νέες αγορές (π.χ. υπηρεσίες κρουαζιέρας κ.λ.π.).
- Η ανάπτυξη καλών σχέσεων επικοινωνίας και συνεργασίας με την τοπική κοινωνία και η ανάληψη και περαιτέρω ενδυνάμωση δράσεων Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (Ε.Κ.Ε.) προς όφελος του κοινωνικού συνόλου.
Η Διοίκηση του Ο.Λ.ΠΑ. Α.Ε. στα πλαίσια επίτευξης του λιμένα ως ολοκληρωμένου πολυτροπικού διαδρόμου μεταφορών αποσκοπεί σε:
- Βελτίωση των υποδομών για την αντιμετώπιση της αυξανόμενης χωρητικότητας του θαλάσσιου διαδρόμου Αδριατικής – Ιονίου σε επιβάτες και εμπορεύματα.
- Αύξηση της κερδοφορίας της εταιρείας και βελτίωση της αποτελεσματικότητας μέσω ανασχεδιασμού των υπηρεσιών.
- Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της συνεργασίας μεταξύ των λιμένων της Ελλάδας και της Μεσογείου με στόχο την ενοποίησή τους στα πλαίσια των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών (Δ.Δ.Μ.).
- Βελτίωση της ποιότητας και ολοκλήρωση των παρεχομένων υπηρεσιών, ώστε να χρησιμοποιείται ως κόμβος συνδυασμένων – διατροπικών μεταφορών (International Transport Chain).
- Συμβολή στην εθνική οικονομική και κοινωνική πολιτική στα πλαίσια του Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης.
Σε μια Ευρώπη όπου οι θαλάσσιες μεταφορές κατέχουν ποσοστό 70% επί του συνόλου μεταφορών μεταξύ Ε.Ε. και υπόλοιπου κόσμου, τα λιμάνια της Νότιο-Ανατολικής Μεσογείου και ειδικότερα το λιμάνι της Πάτρας πρέπει να επαναπροσδιορίσει τη στρατηγική του, λαμβάνοντας υπόψη και τα νέα δεδομένα στις θαλάσσιες μεταφορές π.χ. ανάπτυξη τουρισμού κρουαζιέρας κλπ. Και βέβαια ο περιφερειακός του ρόλος και η οργανωτική του συγκρότηση τον ξεχωρίζει από το φαινόμενο των «λιμανιών ευκαιρίας» που δυστυχώς υπάρχουν στη χώρα μας.
Ο Ο.Λ.Π.Α. Α.Ε. είναι ο σημαντικότερος δημοσίου συμφέροντος Οργανισμός που συμβάλλει καθοριστικά στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της Πάτρας και της ευρύτερης περιοχής. Στα πλαίσια ενός ευρύτερου σχεδιασμού για ανταγωνιστική λιμενική βιομηχανία της χώρας μας προγραμματίζει και αξιολογεί τα συγκριτικά πλεονεκτήματα ώστε να αναδειχθεί πόλος περιφερειακής ανάπτυξης της ναυτιλίας σε συνεργασία και με διακριτούς ρόλους με τους αντίστοιχους οργανισμούς της λιμενικής περιφέρειας της Νότιο-Δυτικής Ελλάδος.
Ο Ο.Λ.Π.Α. Α.Ε. με την καθημερινή δράση του αποσκοπεί στη συνεργασία και τον συντονισμό όλων των υπηρεσιών του Λιμένα, των ναυτιλιακών και εμπορικών επιχειρήσεων και γενικά όλων των εμπλεκομένων ώστε να παρέχουν ολοκληρωμένες και ποιοτικά αναβαθμισμένες υπηρεσίες στους πελάτες, στους χρήστες και τους πολίτες.
Είναι εμφανές ότι η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει τις θαλάσσιες μεταφορές και έτσι ο Ο.Λ.Π.Α. Α.Ε. σχεδιάζει επιθετική πολιτική:
α) με επέκταση στον χώρο της κρουαζιέρας και των μεγάλων γιοτ και
β) με αναβάθμιση των υπηρεσιών με νέες σύγχρονες υποδομές.
Επίσης, συνεχίζεται η αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή για τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) που θα εισάγει το λιμάνι στην αγορά διακίνησης Ε/Κ για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία του.
Αξιοποιείται η ακίνητη περιουσία του Ο.Λ.Π.Α. Α.Ε. (πρώην Πειραϊκή – Πατραϊκή) συνολικής έκτασης 200 στρεμμάτων ως κέντρο συνοδευτικών υπηρεσιών του Λιμένα Πατρών. Για την κρουαζιέρα και την είσοδο του Ο.Λ.Π.Α. Α.Ε. στην αγορά αυτή που διαμορφώνεται σε νέα δεδομένα για τη χώρα μας μετά την άρση του, cabotage έχουν δρομολογηθεί σειρά ενεργειών και συνεργασιών.
Τέλος, προσπαθεί σε συνεργασία με Ναυτιλιακές Εταιρείες να δημιουργήσει και να ερευνήσει νέες δυνατότητες λιμενικών μεταφορών από Πάτρα προς άλλα λιμάνια της Αδριατικής θάλασσας.
Η τάση αύξησης της κρουαζιέρας στη Μεσόγειο και η μετατόπιση προς αυτήν του ενδιαφέροντος των μεγάλων εταιρειών κρουαζιέρας από την Καραϊβική, δημιουργεί σημαντικές ευκαιρίες και προοπτικές και για το Λιμάνι της Πάτρας. Βασική προϋπόθεση επιτυχίας είναι η μελετημένη, μεθοδική και επίμονη αντιμετώπιση του εγχειρήματος.
Ο Οργανισμός Λιμένος Πατρών (Ο.Λ.ΠΑ.) Α.Ε. είναι Ανώνυμη Εταιρεία που ιδρύθηκε με το Ν. 2932/01 (ΦΕΚ 2261/27.06.01) και αποτελεί τη μετεξέλιξη του Λιμενικού Ταμείου Πατρών, που ήταν Ν.Π.Δ.Δ.
- Ώρες λειτουργίας: 24 ώρες, 365 ημέρες το χρόνο
- Εφαρμογή κώδικα ISPS: ΝΑΙ
- Διαχείριση απορριμμάτων: ΝΑΙ
- Διαχείριση υγρών απορριμμάτων: ΝΑΙ
- Μήκος προβλήτας: 771 μ.
- Αριθμός προβλητών: 3
- Αγκυροβόλιο: ΝΑΙ
- Βάθος: -
- Λιμενικές υπηρεσίες: Ρυμουλκά, Πλοήγηση
- Παροχή φρέσκου νερού: ΝΑΙ
- Επιβατικοί Σταθμοί: Κτίριο 2 όροφοι
- Λοιπές υπηρεσίες: Δωρεάν μετάβαση στο κέντρο της πόλης, ΑΤΜ, Κατάστημα Duty Free
- Σταθμός Ταξί: 30 μ.
- Σταθμός λεωφορείων: 30 μ.
- Απόσταση από κέντρο της πόλης: Εντός αστικού ιστού
- Πλησιέστερο αεροδρόμιο: 38 χλμ.